Sosial Sharing


NAK TERIMA DUIT SECARA ONLINE MUDAH DAN CEPAT DAPATKAN AKAUN PAYPAL ANDA SEKARANG !!! Sign up for PayPal and start accepting credit card payments instantly.

 Sedang Usyar jer !!!



Friday, December 17, 2010

Kisah Ketam Melayu dan Ketam Cina..

Tadi masa aku buka email kat opis aku aku terpandang satu email yang tajuknya pelik sket.. tajuknya seperti di atas nuh ...ahahahah, bila aku baca sampai habis aku rasa lebaih aku kongsikan dengan korang mengenai kisah ketam neh, amat bagus untuk kita jadikan pedoman.

Aku rasa cerita ni dah banyak orang dah tahu , tapi oleh sebab aku terbaca dan aku pun nak kongsi gak dengan korang semua. Teruskan membaca kesih ketam ni kat bawah nie.. 

'AKU TAK LEH TIDO LEPAS BALIK DARI SURAU ARRAYYAN SEK.7 SELEPAS HADIR CERAMAH MAAL HIJRAH  1432 OLEH AL-USTZ. HADI CITE PASAL "KETAM CINA , KETAM MELAYU"....HANG PA BACA DAN RENUNGKAN.

" credit pada rosliza_photo tuan punya gambar ketam neh "


Pada pagi tu SEORG ustz... dia pergilah ke pasar borong dan berjalan ke satu kedai milik cina yang menjual ketam.

Melayu: Apek! Itu ketam ada jual ka?
Cina: Ada…ada…lu mau ketam cina ka ketam melayu?
Melayu: Aik! Ketam pun ada melayu dengan cina ka apek? Cuba lu tunjuk
mana ketam melayu, mana ketam cina?
Cina: Itu sana dalam bekas ada tutup…ketam cina…….sana dalam
bekas tak ada tutup…ketam melayu la….
Melayu: Apa pasal ketam cina apek kasi tutup…ketam melayu apek tak kasi tutup?
Cina: Itu ketam cina kalau satu ekor keluar…ketam itu tolong kawan kasi keluar yang lain. ketam yang lain akan tengok dan kasi belajar macam mana boleh keluar dari bekas. Nanti lama-lama semua
ketam pandai macam mana mau keluar dari bekas. Jadi semua keluar la.
Melayu: Ketam melayu tak itu macam ka?
Cina: Ketam melayu, kalau satu ekor keluar yang lain kasi tarik itu kaki ketam tadi…jangan kasi keluar. Dia mau dia sekor saja keluar…yang lain biar dalam bekas. Kalau dia sudah keluar, dia terus lari, tak mau ajar yang lain macam mana mau keluar.

Pengajaran:
Begitulah cerita ketam melayu dengan ketam cina. Hakikatnya, jika orang cina berniaga….cina lain tak kacau…dia tengok aje dan belajar macam mana boleh berjaya. Cina dah berjaya tu pulak, akan ajar cina lain agar berjaya jugak.
Kalau orang melayu, bila satu melayu nak berjaya, melayu lain akan guna apa saja supaya melayu tu jatuh balik. Macam ketam melayu, bila sekor ketam dah berjaya nak naik, ketam lain tarik kaki dia, at last sorang pun tak dapat naik . Lepas tu mulalah bergaduh sesama sendiri. Itulah hakikat sebenar sekarang ini. sebab tu melayu tak maju...

Perkara yang penting di sini penceramah menekankan supaya ORG yg MENGAKU MELAYU tu supaya berhijrah dan berubah...
dr pengalaman aku sndiri sewaktu 15 tahun menetap di P.Pinang (Georgetown)yg majoriti penduduk bangsa cina. kekawan aku jugak masa tu 99.9% bangsa cina. Adat cina ini betul berlaku dan aku tengok sendiri, bagaimana depa ni buat kutipan sesama depa untuk bagi kat kawan depa utk buka biz... bukan sikit jumlahnya.'

Kat atas tu kata-kata penulis asal kisah ketam nie..

Bagi aku kita orang Melayu nie kena banyak berubah la kalau kita nak bangsa kita maju , bergerak seiringan dengan kemajuan Negara Malaysia nie, Kalau kita masih lagi ader perasaan macam kat dalam cerita nie.. aku agak2 laa  orang kita tak akan mencapai Wawasan 2020 seperti yang di sarankan oleh Mantan Tun DR M kita tu..

Akhir kata.. Kita Pakat Pikir-Pikirkan lahhh...





online counter

3 comments:

  1. romantik jugak ketam tu..
    siap maen tarik2 lagi.. haha

    ReplyDelete
  2. Malulah jadi orang melayu. Kata2 Hang Tuah " Takkan perangai melayu hilang di dunia " aku ingatkan hang tuah pun bukan orang melayu.

    ReplyDelete
  3. memang melayu mcm tu..suka dengki..fikiran tak terbuka..sebab tu susah nak maju..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Inilah Yang Mesti Anda Tengok..!!!

PEKERJA DI RUMAH DI PERLUKAN SEGERA
Gaji Sehingga RM1300 - RM3400 Sebulan
Syarat Kelayakan:
- Asas komputer & internet
- Microsoft Office (Words & Excel)
- Boleh menulis, membaca & faham B.Inggeris
- Komputer/Laptop
- Akses ke talian internet
- 18 tahun keatas
- Boleh bekerja tanpa pengawasan
Maklumat lanjut layari:
Sila klik gambar di atas tu.

========== Iklan Lain =============

MEN!!! MEN !!! MEN !!!.